23 października odbyła sie dyskusja panelowa pt. "Komunikowanie w ochronie zdrowia - interpersonalne, organizacyjne, medialne". Dyskusja była połączona z promocją książki o tym samym tytule, opublikowanej red. prof.Tomasza Gobana-Klasa. W dyskusji wzięli udział:
Dr hab. Dorota Cianciara, Szkoła Zdrowia Publicznego, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, Zakład Promocji Zdrowia i Szkolenia Podyplomowego, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
Prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas, prof. em. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kierownik Katedry Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Dr Barbara Jacennik, Wydział Psychologii, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Mgr Piotr Wysocki, Główny Specjalista i Szef Działu Współpracy Międzynarodowej, Krajowe Centrum ds. AIDS
Uczestnicy spotkania panelowego dyskutowali na temat health communication, które nie ma jeszcze ustalonego polskiego tłumaczenia. Mówi się o komunikacji zdrowotnej czy komunikacji w ochronie zdrowia. Komunikowanie się stanowi podstawę wszelkich relacji społecznych, w tym również w obszarze medycyny. Prof.Tomasz Goban-Klas zwrócił uwagę na mediatyzację, a więc przenikanie przekazów medialnych do każdego obszaru życia. Opowiadał o komunikowaniu kryzysowym, "lekach z telewizyjnej apteki", a także serialach z których uczy się społeczeństwo. Omówił krótko trzech lekarzy kreowanych przez media: doktora G. (transplantologa), doktora Housa i doktora Google.
W czasie konferencji zwrócono uwagę na brak w czasie studiów na kierunku lekarskim zajęć z zakresu komunikacji klinicznej. Projekt w tym obszarze podejmują uczelnie medyczne w Bydgoszczy i Toruniu. Zasygnalizowano potrzebę poprawy warunków konsultacji lekarskiej, szkoleń dla asystentów medycznych, wsparcia ciągłości opieki nad pacjentem oraz alternetywnych środków komunikacji.
Dr hab. Dorota Cianciara, w aspekcie skuteczności kampanii społecznych mówiła o apelu lękowym, na którym niejednokrotnie są one oparte. Ma to najczęściej działanie przeciwskuteczne, a także uodparnia na kolejne tego typu przekazy. Może się sprawdzić wyłącznie gdy odbiorca jest poszukiwaczem wrażeń, następuje dobrowolna ekspozycja, zagrożenie jest przekonujące, a rozwiązanie łatwe i dostępne.
Przytaczano dane z raportu EHCI (http://www.healthpowerhouse.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=36&Itemid=55) oraz dane Nielsen AGB na temat wydatków na reklamę telewizyjną leków i produktów leczniczych (http://www.agbnielsen.pl/2014-10-19,1995.html).
Mówiono również o obszarach komunikacji zdrowotnej takich jak zmiana zachowań, edukacja zdrowotna, alfabetyzm zdrowotny, marketing społeczny, health advocacy, komunikacja kryzysowa, komunikacja ryzyka. W komunikacji zdrowotnej należy unikać podejścia "guru" oraz konfliktu interesów, podawać rzetelną informację opartą na faktach, a także ograniczać wpływy teorii spiskowych.
Publikacje, które polecano w czasie debaty:
"Making Health Communication Programs Work"
U.S. Department of Health and Human Services
National INstitutes of Health
National Cancer Institute
"Theory at a Glance - A Guide For Health Promotion Practice"
U.S. Department of Health and Human Services
National INstitutes of Health
National Cancer Institute
"CDCynergy Lite: Social Marketing Made Simple - A guidie for creating effective social marketing plans"
U.S. Department of Health and Human Services
Centers for Disease Control and Prevention
"International Health Regulations (2005) Second Edition"
World Health Organization